Andrzejki

Piątek, dziś nie taki zwyczajny 😊  1


Uczniowie klasy II TIG i I TEH przygotowali w naszej szkole kącik wróżb andrzejkowych. Każdy mógł poznać swoją przyszłość, otrzymać dobrą wróżbę na dzisiejszy dzień oraz poznać imię swojej przyszłej żony lub męża . Wróżono z kart, ręki, wosku i świec. Można również było skosztować pysznych ciast, tostów, gofrów, ciasteczek z wróżbą.

Andrzejki, obchodzone w nocy z 29 na 30 listopada, to popularne święto o bogatej tradycji i symbolice. Jego korzenie sięgają czasów przedchrześcijańskich, a praktyki związane z wróżbami stały się elementem kultury ludowej wielu krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Andrzejki to wieczór wróżb, który na przestrzeni wieków ewoluował z pogańskich obrzędów agrarnych w wydarzenie towarzyskie o charakterze ludycznym. Nazwa święta pochodzi od św. Andrzeja, patrona miłości i małżeństwa. Tradycja ta jest szczególnie popularna w Polsce, choć analogiczne obrzędy można znaleźć w innych krajach Europy, takich jak Niemcy, Szkocja czy Grecja.

Pierwsze wzmianki o wróżbach andrzejkowych pochodzą z XVI wieku. Początkowo miały one charakter wyłącznie kobiecy, a ich celem było przewidywanie przyszłości, szczególnie w kontekście zamążpójścia. Obrzędy związane z Andrzejkami czerpały z wierzeń pogańskich, takich jak oddawanie czci duchom przodków i bogom płodności. W miarę chrystianizacji Europy elementy te zostały zaadaptowane do kalendarza liturgicznego.

Jednym z najbardziej charakterystycznych zwyczajów jest lanie wosku przez dziurkę od klucza do zimnej wody. Powstałe kształty interpretowano jako symboliczne obrazy przyszłości. Klucz, jako symbol otwierania nowych możliwości, podkreślał magiczny aspekt tego rytuału.

Do innych popularnych praktyk należały: rzucanie butów w celu wskazania kierunku zamążpójścia, liczenie kołków w płocie oraz wróżenie z cienia.

Obrzędy często wykorzystywały naturalne materiały, takie jak woda, ogień, czy zboże, co wskazuje na ich pierwotny związek z rytmami natury i cyklami agrarnymi.

Andrzejki pełniły różnorodne funkcje społeczne. W tradycyjnym kontekście wiejskim były okazją do spotkań i integracji społecznej. Współczesne obchody, choć często pozbawione pierwotnej sakralności, wciąż odgrywają rolę w podtrzymywaniu więzi międzyludzkich.

Obecnie Andrzejki są postrzegane głównie jako rozrywka, jednak wciąż stanowią ważny element dziedzictwa kulturowego. Analiza ich popularności pokazuje, że ludzie nadal poszukują magicznych i symbolicznych doświadczeń, nawet w zglobalizowanym i zracjonalizowanym świecie.

Są unikalnym przykładem tradycji, która przetrwała setki lat, łącząc w sobie elementy religijne, magiczne i społeczne. Ich analiza pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy adaptacji kulturowej i rolę symboliki w życiu społecznym. Pomimo zmian w sposobie obchodzenia tego święta, jego główny cel – wprowadzenie atmosfery magii i nadziei na przyszłość – pozostaje niezmienny.
   

Książki - nowa kategoria przyjmowanych rzeczy

Książki - nowa kategoria przyjmowanych rzeczy
 

Książki - nowa kategoria przyjmowanych rzeczy to dodatkowe wsparcie dla kampanii Ubrania do oddania.
Na portalu UbraniaDoOddania.pl pojawiła się nowa kategoria rzeczy, które przyjmujemy! Od teraz, poza ubraniami, akcesoriami i tekstyliami, darczyńcy mogą przekazywać również książki. To doskonała okazja, by dać niepotrzebnym książkom drugie życie! Dodanie tej kategorii pozwala nam wspólnie jeszcze bardziej działać na rzecz budowania drugiego obiegu.
Dzięki tej zmianie Twoja placówka ma możliwość zwiększenia liczby środków finansowych przekazywanych na kampanię.
WAŻNE!
Przyjmujemy:
pozycje napisane w języku polskim,
stan: książki powinny być czyste, suche, bez oznak zalania, pleśni ani grzyba oraz bez poważnych uszkodzeń zewnętrznych lub wewnętrznych.
Nie przyjmujemy:
podręczników do szkoły podstawowej,
masowo drukowanych książek promocyjnych (np. sygnowanych przez sieci handlowe),
wielotomowych, popularnych encyklopedii, słowników,
bezpłatnych publikacji o charakterze okazjonalnym.

 https://ubraniadooddania.pl/  

Tydzień Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej
 

            W dniach 18 - 24 listopada 2024 roku społeczność naszej szkoły wzięła udział w Tygodniu Edukacji Globalnej, pod patronatem Polskiej Akcji Humanitarnej i Centrum Edukacji Obywatelskiej, pod hasłem „DziałajMY dla PlaneTY”.

Ważną częścią wydarzenia był szereg webinarów skierowanych tak do uczniów, jak i nauczycieli. I tak koordynujące projekt nauczycielki wzięły udział w następujących webinariach:
„Mądre pomaganie. Jak to robić w szkole?”,
„Kultura dialogu. Jak wspierać różnorodność i zarządzać konfliktem w klasie?”,
„Nasze rzeki, nasza przyszłość. Jak zmienić podejście do ekosystemów rzecznych?”

Działanie jest współfinansowane m. in w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Natomiast uczniowie klas 4TL2, 4TL1, 2 TIG uczestniczyli w webinariach o następującej tematyce: „Co mogę zrobić, żeby ratować klimat?”, „Dobre relacje i konflikty – co je łączy?”,
„Jak myśleć inaczej o ochronie rzek?”

 
Dzięki webinariom nauczyciele i uczniowie wzmocnili swoje kompetencje w tematyce globalnych wyzwań, takich jak: migracje, zmiana klimatu, solidarność społeczna i wielokulturowość.

 
Dodatkowo wybrane klasy wzięły udział w grze korytarzowej, wykorzystując wystawę plakatów „Globalne współzależności w naszej szkole”, udostępnioną przez Polską Akcję Humanitarną. W grze uczestniczyli uczniowie klas technikum i szkoły branżowej; ponad 180 uczniów.

 
Sześcioosobowa drużyna pod nazwą "EkoLogiczni i globalni" wzięła udział w ogólnopolskiej grze szkolnej, w ramach której młodzież (równolegle z innymi grupami z całej Polski) realizowała opracowane przez CEO zadania z zakresu edukacji globalnej. Spośród 22 zadań 2 były obowiązkowe do wykonania - powitalne i końcowe. Spośród pozostałych 20 zadań tematycznych zespół wybrał 2 zadania tematyczne spośród 4 kategorii. Zadania realizowane przez nasz zespół:
1. Zadanie powitalne.
2. Z kategorii "Zmiana klimatu" - Wyzwanie “zero-waste”. Wykonane działanie wykorzystamy podczas promocji Dnia bez Zakupów (już 26 listopada!) w naszej szkole.
3. Z kategorii "Międzykulturowość i migracje" - Kodeks pokojowej współpracy.
4. Zadania końcowe.

Efekty zrealizowanych zadań zespoły umieszczały na Padlecie, na którym będą miały możliwość zobaczyć, jak pracują inne grupy.

Akcję przeprowadziły panie: Agnieszka Nurek i Anna Wasiluk.

1
     

Zmagania Olimpijczyków

Zmagania Olimpijczyków
 

           
          W dniu 22 listopada br. odbył się szkolny etap Ogólnopolskiej Olimpiady Spedycyjno-Logistycznej organizowanej przez Uniwersytet Gdański.
Pytania były trudne, ale nasza 6 w pocie czoła odpowiadała na 30 pytań w czasie 45 minut. a jakie były pytania np. OPWS określają?, Freight forwarding oznacza?, kto opłaca ubezpieczenie w formule CIF?, system Kanban, co oznacza lead time? i inne.
 
Czekamy na wyniki - trzymamy kciuki.
 
Podziękowania dla uczestników Olimpiady
  1 

Z wizytą w ZUS

Z wizytą w ZUS
 

             W dniu 20 listopada 2024 r. klasa 4 TEH odwiedziła Oddział ZUS w Trzebnicy. Dzięki uprzejmości Pani Kierownik Inspektoratu ZUS w Trzebnicy- kierownik obsługi klienta – Pani Agnieszce Znamirowskej zostaliśmy przez pracowników ZUS zapoznani z tematyką rent, emerytur i zasiłków wypłacanych przez ZUS oraz zasadzie solidaryzmu społecznego. Spotkanie było bardzo owocne i z całą pewnością zwiększyło świadomość na temat ważności ubezpieczeń społecznych w życiu każdego Polaka. Zajęcia, w których uczestniczyliśmy odbyły się w ramach projektu „Lekcje z ZUS”.
             Bardzo dziękujemy z spotkanie.

   

Wpływ papierosów i e-papierosów na zdrowie i sposób funkcjonowania

Wpływ papierosów i e-papierosów na zdrowie i sposób funkcjonowania
 

Dnia 15 listopada w ramach współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Trzebnicy pani Izabela Korpowska przeprowadziła w naszej szkole zajęcia profilaktyczne dotyczące szkodliwości używania papierosów i e – papierosów. Uczniowie klas pierwszych technikum oraz branżowej szkoły I stopnia mogli sobie przypomnieć przyczyny oraz skutki stosowania tych używek. Prowadząca w szczególny sposób zwróciła uwagę na szkodliwość papierosów i nie zbadany jeszcze do końca wpływ e – papierosów na zdrowie i funkcjonowanie człowieka. Mamy nadzieję, że przeprowadzony wykład przyczyni się do podjęcia refleksji, czy warto wydawać pieniądze na coś, co szkodzi zdrowiu oraz destabilizuje właściwy sposób funkcjonowania młodego człowieka?